新・笑顔についての「こうさつ(考察)」(1) ( Simple Comments on Smiles) (1)



笑顔にもお国柄が表れます

フィリピンの人たちにカメラを向けると、たとえば10人のうち7,8人がポーズをつくって笑顔で応じてくれます。子供も大人も笑顔に屈託がありません。このわだかまりのない笑顔はどこからくるのか。

「国民性」という一言で片づけてしまえばそれまでですが、その国民性はどのようにして育まれてきたのかを、チョットばかり「こうさつ」してみました。

人の気質を形成する4大要因

1.歴史 
2.宗教 
3.自然環境 
4.家庭社会環境

1. 歴 史

フィリピンは過去、380年強もの間、外国に支配されてきました。スペイン(1565年~1898年)、アメリカ(1898年~1946年)、そして1946年に独立。

各時代の支配者の圧政に耐えながらも、フィリピンの人たちは力強く生き抜いてきました。

共通言語をもたない異民族間で円滑な意思疎通を図るために大きな役割を果たしてきたのが感情表現です。笑顔がそのいい例です。

フィリピンとフィリピン人を的確に表現した言葉があります。
「フィリピンは中国とマレーの両足で立ち、スペイン人の心で感じて、アメリカ人の頭で考える」(うまいことを言うなぁ!)(注)
さらに、極めつけの一言ーーーそして財布の中身は日本円。

1. History

Smiles mirror characteristics of peoples in each nation.  In the Philippines, 7 or 8 out of 10 Filipinos smile in various poses when taken pics.  There seems no affected way of smiling on their faces.  I am wondering where simple, natural, and cheerful smiles come from.

A stereotyped cliche, "National Character" might be used to account for it, but I will just think about where the smiles originated from.

Four main factors to form people's character

1. History  
2. Religion  
3. Climatic Environment  
4. Family & Social Criteria

1. History

The Philippines was dominated, first by Spain from 1565 to 1898 and then by the US from 1898 to 1946, for as long as 380 years or over.  Its Independence was in 1946.

Filipino people came through the colonial period under the oppression by then rulers.  

Body languages such as smiles instead of verbal communication often play important roles to keep flexible relationships among foreigners without common languages.  

(注)フィリピンのある心理学者の言葉


*下記の本をお薦めします。

「この命、義に捧ぐ」台湾を救った陸軍中将 根本博 の奇跡 門田隆将:著(集英社)
 












コメント

このブログの人気の投稿

新・人の暮らし(4)・フィリピンの洗濯事情

〈新・CEBU ものがたり〉新・人の暮らし(1)・洋服の寸法直し

新・人の暮らし(5)・盆踊り (Japanese Summer Festival)